Schade aan je woning kan op veel manieren gebeuren: een gebroken raam door een storm, waterschade doordat het dak lekt of schade na een inbraak. Gelukkig sta je er financieel gezien niet alleen voor: als het goed is, is je huis verzekerd dankzij de Allianz Direct woonverzekeringen. Nu is het tijd voor stap 2: het claimen van de schade. Maar hoe pak je dit het beste aan? Met dit stappenplan heb je het zo gedaan.
Stap 1. Documenteer de schade
De eerste stap bij het claimen van de schade, is de documentatie ervan. Maak duidelijke foto’s en video’s van wat er kapot is gegaan. Dit doe je het beste door foto’s vanuit alle hoeken te maken, zodat de omvang van de schade goed te zien is. Zijn er spullen kapot? Schrijf dan duidelijk op wat er precies kapot is en probeer daarbij zoveel mogelijk details te beschrijven en te fotograferen. Schrijf ook het merk, het model, de aanschafwaarde en de geschatte dagwaarde op. Mochten er getuigen zijn, is het ook verstandig om hen een getuigenverklaring te laten geven. Dit kan als overtuigend bewijs dienen.
Stap 2. Neem contact op met je verzekeringsmaatschappij
De tweede stap is om contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij. De meeste verzekeraars hebben een 24-uurs noodlijn voor het melden van schade. Dit geldt ook wanneer je de goedkoopste woonverzekering hebt. Zorg ervoor dat je je polisnummer en andere relevante informatie bij de hand hebt, zodat je die direct door kunt geven. Tijdens het gesprek krijg je ook eventuele instructies over wat de vervolgstappen zijn.
Stap 3. Beperk de schade
Terwijl je wacht op een vervolgreactie van de verzekeringsmaatschappij, zul je ook verdere schade moeten beperken. Leg bijvoorbeeld een zeil over het beschadigde dakdeel om lekkage te voorkomen, of tape het gebroken raam af zodat het niet naar binnen regent. Wanneer je dit doet, zul je het ook moeten documenteren, inclusief foto’s.
Stap 4. Volg de claim op
Er is kans dat de verzekeringsmaatschappij een schade-expert stuurt. Laat deze professional de schade bekijken en geef zoveel mogelijk informatie over wat er gebeurd is. De schade-expert zal samen met de verzekeraar bepalen hoeveel je vergoed krijgt, dus zorg ervoor dat je de situatie zo gedetailleerd mogelijk beschrijft. Daarna zal de claim verwerkt worden. Volg het met regelmaat op om te zien hoe ver je in het proces bent. Het kan een tijdje duren, maar uiteindelijk zul je antwoord krijgen over de financiële compensatie.